Omavalvontasuunnitelma
SOSIAALIPALVELUJEN OMAVALVONTASUUNNITELMA
1 PALVELUNTUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT (4.1.1)
Palveluntuottaja Yksityinen palveluntuottaja Nimi: JES Palvelut Oy Palveluntuottajan Y-tunnus: 2982583-1
Hyvinvointialue: Helsinki Sote -alueen nimi: Helsinki
Toimintayksikön nimi: JES Palvelut
Toimintayksikön sijaintikunta: Helsinki
Palvelumuoto: Kotipalvelujen tukipalveluista henkilökohtainen avustus sekä kotisiivous
Asiakasryhmä, jolle palvelua tuotetaan: Henkilöt, joiden toimintakyky alentunut. Henkilökohtaisessa avustuksessa vammaiset, vammautuneet ja kehitysvammaiset henkilöt ja kotisiivouksessa edellä mainitun ryhmän lisäksi iäkkäät henkilöt.
Asiakaspaikkamäärä: 20
Toimintayksikön vastaava esimies Elisa Hepo-oja Puhelin 0503078118
Sähköposti elisa.hepooja@gmail.com
Ilmoituksenvarainen toiminta (yksityiset sosiaalipalvelut)
Kunnan päätös ilmoituksen vastaanottamisesta: 18.12.2019 (Helsinki)
2 TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET (4.1.2)
Toiminta-ajatus Toiminta-ajatuksena on tarjota laadukasta ja yksilöllistä palvelua henkilöille, joiden toimintakyky on alentunut ja jotka tarvitsevat apua ja tukea arjessa selviytymiseen. Pääosin asiakasryhmänä ovat vammautuneet ja kehitysvammaiset henkilöt, jolloin huomioimme vammaispalvelulain säädökset sekä muut asiaan kuuluvat lait.
Palvelutarjontaan kuuluu henkilökohtainen avustus ja kotisiivous seuraavan jaottelun mukaisesti:
1) henkilökohtainen avustus: sosiaalista hyvinvointia edistävää toimintaa: ulkoilu, harrastustoiminta, ruoanlaitto, kauppa- ja apteekkikäynnit sekä muut arjen toimintaan liittyvät työt. Rekisteröitymisajankohta 18.12.2019
2) kotisiivouspalvelu: kodin ylläpitosiivous. Rekisteröitymisajankohta 23.8.2017
Arvot ja toimintaperiaatteet Arvojamme ovat laadukas palvelu, asiakaslähtöisyys, osallisuuden edistäminen, yksilöllisyyden kunnioittaminen, oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus, yksinäisyyttä vastaan toimiminen sekä yrittäjämielisyys. Punaisena lankana yrityksen toiminnassa on ajatus siitä, että ihminen voi parhaiten silloin, kun hän kokee olevansa arvokas. Jokainen ihminen on myös sosiaalinen; toiset tarvitsevat sosiaalisuutta enemmän ja toiset vähemmän. Sosiaalisten tarpeiden kartoitus ja oikeanlaisen sosiaalisuuden saaminen elämään ovat yksi tärkeimmistä asioista elämän mielekkääksi kokemisen kannalta. Lisäksi uskomme, että jokainen on onnellinen kun saa olla juuri oma itsensä; emme luokittele ihmisiä esimerkiksi iän tai sosiaalisen aseman mukaan vaan näemme asiakkaan yksilönä, jolloin palvelu on sen mukaista. Arvomme näkyvät kaikessa toiminnassamme niin, että ne ovat toimintamme pohjana. Arvot ovat tärkeä ohjenuora myös rekrytoinnin joka vaiheessa.
3 RISKINHALLINTA (4.1.3)
Riskinhallinnan järjestelmät ja menettelytavat
Riskinhallinnan avain yritystoiminnassa on ennaltaehkäiseminen. Riskienhallintaan varaudutaan laatimalla asiakkaille dokumentti, jossa palvelun tarve kartoitetaan sekä palvelusopimus. Nämä dokumentit ovat yhdistetty samaan asiakirjaan. Dokumenttiin kirjataan ne asiat, jotka yrityksen tulee tietää tarjotessaan palvelua asiakkaalle. Tällaisia asioita ovat asiakkaan terveydentilaan liittyvät oleelliset tiedot, jotka voivat olla tärkeitä avun hälyttämisen kannalta, sekä asuntoon ja työhön liittyvät oleelliset tiedot. Asiakkaan kotia kunnioitetaan. Kotona ja asiakkaan kanssa toimiessa tulee tietää, miten toimia riskienhallinnan suhteen. Paras tapa ennakoida riskejä on käydä asiakkaan kanssa läpi mahdollisia riskitilanteita ja keskustelemalla laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyvistä ajatuksista ja mahdollisista epäkohdista. Riskinhallinnassa työskennellään riskien poistamisen tai minimoimisen hyväksi jatkuvasti, joten asiakkailta sekä työntekijöiltä saatu tieto on kallisarvoista. Tästä syystä keräämme vuosittain palautetta sekä asiakkailta, että työntekijöiltä.
Työntekijän on aina tiedettävä, miten tilasta pääsee poistumaan eli esimerkiksi tiedostettava, missä ulko-ovi sijaitsee. Väkivaltatilanteessa työntekijä poistuu välittömästi paikalta ja hälyttää apua. Kännykkä on syytä pitää lähellä, ainakin tiedettävä, missä oma puhelin on ja saako sen nopeasti käteen. Väkivaltatilanteet on aina raportoitava niin pian kuin mahdollista, jotta se saadaan kirjattua ja sovittua jatkotoimenpiteistä työntekijän ja asiakkaan kanssa. Emme lähtökohtaisesti ota asiakkaita, joilla on väkivallan riski. Pyrimme selvittämään asian heti kun potentiaalinen asiakas/ omainen tai yhteistyökumppani ottaa yhteyttä. Päihdeongelmaisia asiakkaita emme lähtökohtaisesti ota. Aina näitä asioita ei kuitenkaan pystytä etukäteen selvittämään, joten tiedon kerääminen avustajalta avustussuhteen alettua on tärkeää. Näin pyrimme minimoimaan riskitilanteiden ja väkivallan uhan.
Tietosuoja
Koska työtä tehdään asiakkaan kotona, korostuu asiakassuhteen luottamus erityisellä tavalla. Asiakkaan henkilökohtaisia tietoja suojellaan niin, että asiakasrekisteri on salauksen takana tietokoneella ja asiakkaan tietoja tarkastellaan työkäyttöön tarkoitetuilla tietokoneilla. Paperille kirjatut asiakassuunnitelmat ja palvelusopimukset säilytetään lukitussa tilassa.
Yksityisille sosiaali- ja terveydenhuollon yrityksille tulee liittymisvelvoite Kanta-palveluihin uuden asiakastietolain (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä, 14.4.2023/703) myötä. Liittymisvelvoite tarkoittaa käytännössä sitä, että yrityksen tulee hankkia vuonna 2026 asiakastietojärjestelmä, joka täyttää uuden asiakastietolain vaatimukset ja on Kanta-yhteensopiva. Uusi asiakastietojärjestelmä tulee olla käytössä viimeistään 1.9.2026. Se, mitä asiakkaan tietoja yritys välittää Kanta-palveluun, tarkentuu vuonna 2025. Yritys on aloittanut työskentelemisen uuden asiakastietojärjestelmän valitsemiseksi.
Riskinhallinnan työnjako
Omavalvontasuunnitelman laatii Elisa Hepo-oja yhdessä työntekijöiden kanssa. Toiminnan laajetessa omavalvontasuunnitelmaa päivitetään uusien työntekijöiden kanssa. Aina kun yritykseen palkataan uusi työntekijä, tutustutaan hänen kanssaan omavalvontasuunnitelmaan. Riskeistä ja turvallisuusasioista raportoidaan aina johdolle ja prosessi käydään uusien työntekijöiden kanssa läpi. Johto kirjaa tapahtuman ja käsittelee sen työntekijän ja tarvittaessa asiakkaan kanssa. Turvallisuuden edistämiseksi ryhdytään aina toimiin.
Ensiarvoisen tärkeää on luoda sellainen yrityskulttuuri, jossa työntekijöiden on helppo puhua ja tuoda esiin havaitsemiaan tai kokemiaan epäkohtia. Toinen tärkeä asia riskienhallinnassa on henkilökunnan koulutus turvallisuusasioissa. Näillä keinoilla epäkohtiin voidaan puuttua mahdollisimman nopeasti riskien minimoimiseksi tai poistamiseksi. Virheistä pyritään aina oppimaan. Edellä mainitut toimenpiteet mahdollistavat laadukkaamman palvelun tarjoamisen asiakkaalle, sekä myös viihtyisän ja turvallisen työpaikan työntekijälle. Työntekijät otetaan riskienhallinnan suunnitteluun mahdollisimman paljon mukaan.
Riskien tunnistaminen ja käsitteleminen
Riskeistä keskustellaan työntekijöiden kanssa. Henkilökuntaa neuvotaan raportoimaan havaitsemansa epäkohdat, laatupoikkeamat ja riskit johdolle joko suullisesti tai kirjallisesti. Tämä tulee tehdä mahdollisimman pian jotta asia voidaan kirjata, analysoida ja raportoida. Asiasta ohjeistetaan jokaista työntekijää. Haittatapahtumat ja läheltä piti -tilanteet kirjataan niiden tullessa johdon tietoon. Tilanteet kirjataan ylös ja analysoidaan yhdessä työntekijän ja tarvittaessa asiakkaan kanssa.
Haittatapahtumat dokumentoidaan siihen varattuun tiedostoon. Haittatapahtumat pyritään käsittelemään asiakasta tyydyttävällä tavalla. Mikäli tapahtuu vakava, korvattavia seurauksia aiheuttanut haittatapahtuma, asiakasta ja tarvittaessa hänen omaistaan informoidaan korvausten hakemisessa.
Korjaavat toimenpiteet
Yrityksessä reagoidaan esille tulleisiin epäkohtiin ja laatupoikkeamiin heti. Tästä syystä on tärkeää, että henkilökunta on tietoinen raportoinnin tärkeydestä. Korjaavat toimenpiteet päätetään kun haittatapahtuma tai laatupoikkeama on kirjattu ja siitä on keskusteltu asianosaisten kanssa. Korjaavalla toimenpiteellä pyritään ehkäisemään vastaava tapahtuma jatkossa. Olennaista on selvittää haittatapahtuman syyt ja tätä kautta työstää ennaltaehkäisyä. Korjaava toimenpide voi olla toiminnan konkreettinen muuttaminen tai hyvitys asiakkaalle, mikäli keskustelun tuloksena huomataan, että yrityksen toiminnassa on ollut puutteita tai palvelu ei ole vastannut laatua.
Muutoksista tiedottaminen
Työskentelyn muutoksista ja turvallisuusasioista tiedotetaan henkilökunnalle yhteisissä kokouksissa tai vaihtoehtoisesti henkilökohtaisen keskustelun kautta. Muille yhteistyötahoille lähetetään tarpeellista tietoa kirjallisena.
4 OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN (3)
Omavalvontasuunnitelma laaditaan toimintayksikön johdon ja henkilökunnan yhteistyönä. Omavalvonnan eri osa-alueilla voi olla myös omat vastuuhenkilöt jatkossa. Tällä hetkellä Elisa Hepo-oja vastaa omavalvontasuunnitelmasta. Omavalvonnan suunnittelusta ja seurannasta vastaavan henkilön yhteystiedot: Elisa Hepo-oja, 050 307 8118
Omavalvontasuunnitelman seuranta (määräyksen kohta 5) Omavalvontasuunnitelmaa päivitetään silloin, kun toiminnassa tapahtuu laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyviä muutoksia tai kun tulee voimaan uusia, toimintaan vaikuttavia lakeja. Esimerkiksi mikäli vastuuhenkilö muuttuu tai kun työntekijämäärissä tulee merkittäviä muutoksia. Tällainen muutos voi olla esimerkiksi kun työntekijämäärä ylittää kymmenen henkilöä. Omavalvontasuunnitelmaa päivitetään myös silloin, mikäli palveluihin tulee merkittäviä muutoksia.
Omavalvontasuunnitelman julkisuus
Omavalvontasuunnitelma on nähtävissä verkkosivuilla. Päivitetty versio ladataan aina nähtäville.
5 ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET (4.2) 4.2.1
Alkukartoitus ja palvelusopimus
Asiakkaan palvelun tarvetta arvioidaan aina suunnittelukäynnillä tai suunnittelukeskustelulla. Palvelutarpeen arviointi on olennaista palvelun tarjoamisen näkökulmasta sekä sen suhteen, tarjotaanko palvelua asiakkaalle sosiaalihuoltopalveluna. Tällöin asiakas saa palvelun arvonlisäverottomasti, mikäli hän on omakustanteisesti maksava asiakas. Mikäli kyseessä on sosiaalihuoltopalvelu, tulee alkukartoitukseen kirjata sosiaalihuollon tarpeen peruste. Tällainen peruste on olennainen toimintakyvyn heikentyminen, joka estää asiakkaan suoriutumista arkielämän toimista itsenäisesti. Palvelun tarvetta arvioitaessa ensisijaista on asiakkaan oma näkemys tilanteestaan ja tarvittaessa myös hänen läheistensä näkemys. Palvelut räätälöidään jokaiselle asiakkaalle hänen tarpeitaan ja yrityksen arvoja kunnioittaen. Palveluilla pyritään vastaamaan asiakkaan toimintakyvyn palauttamiseen, ylläpitämiseen tai edistämiseen. Alkukartoituksessa kiinnitetään huomiota myös riskitekijöihin, kuten asiakkaan mahdollisen terveydentilan riskeihin, lähipiirin vähyyteen, yksinäisyyden kokemuksiin ja fyysisiin haasteisiin. Arvioinnin kautta saadaan arvokasta tietoa asiakkaan tilanteesta ja voidaan täten tarjota räätälöityjä palveluja asiakkaan elämää helpottamaan. Palvelun kartoitus tehdään aina asiakkaan kanssa yhdessä keskustellen.
Palvelusopimus
Alkukartoituksen pohjalta sovitaan, missä arjen toimissa asiakas tarvitsee apua ja näiden pohjalta asiakkaan kanssa sovitaan, mitä palveluja hän ostaa. Palvelusopimukseen kirjataan olennaiset asiat alkukartoituksen pohjalta, tarjottava palvelu, sen kesto ja kuinka usein sitä tarjotaan sekä mahdollinen palvelun määräaikaisuus. Tällä hetkellä yritys ei ota vastatakseen asiakkaan avaimista, vaan asiakkaan tulee itse kyetä päästämään työntekijä kotiinsa. Mikäli asiakas haluaa luovuttaa avaimensa työntekijälle, tämä tapahtuu hänen omalla vastuullaan. Tämä asia mainitaan myös palvelusopimuksessa. Asiakas voi aina halutessaan lopettaa palvelut tai muuttaa niitä. Asiakkaan palvelutarve voi myös muuttua, jolloin palvelun tarvetta arvioidaan uudestaan.
4.2.2 Asiakkaan kohtelu
Itsemääräämisoikeus otetaan yrityksen kaikessa toiminnassa huomioon ja tämä näkyy myös arvoissamme. Asiakas määrittelee, millaisia palveluja hän tarvitsee ja ostaa. Kunnioitamme asiakkaan elämäntyyliä ja vapautta määrittää itse, millaista elämää hän elää. Palvelussamme pyrimme auttamaan asiakasta elämään haluamallaan tavalla, ellei tämä radikaalisti vaaranna häntä tai ympäristöä. Alkoholin käyttö tai tupakan poltto ovat esimerkiksi sellaisia asioita, joista ihminen määrää itse. Tällaisista asioista on kuitenkin hyvä keskustella palvelutarvetta arvioitaessa. Tärkeä informaatio on esimerkiksi se, polttaako asiakas sisätiloissa tai oman kotinsa parvekkeella. Tämä asia vaikuttaa työntekijään suoraan ja yrityksen täytyy tällöin ottaa se rekrytoinnissa huomioon.
Yrityksessä asiakkaan itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan ja sitä pyritään vahvistamaan. Yrityksessä ei rajoiteta asiakkaan itsemääräämisoikeutta, sillä yritys tarjoaa vapaaehtoisia palveluita. Vaaratilanteissa otetaan yhteys hätäkeskukseen esimerkiksi asiakkaan ollessa itsetuhoinen. Haittatapahtuma tai vaaratilanne käsitellään aina asiakkaan ja tarvittaessa myös hänen omaistensa tai läheistensä kanssa.
4.2.3 Asiakkaan osallisuus
Asiakas ja myös tarvittaessa hänen lähipiiriään otetaan mukaan palvelun ja yritystoiminnan kehittämiseen. Keräämme säännöllisin väliajoin palautetta ja kotisivujemme kautta on mahdollista jättää palautetta milloin vain. Rohkaisemme asiakkaita palautteen jättämiseen ja käytämme palautetta yritystoiminnan kehittämiseen. Käymme palautetta myös henkilökunnan kanssa läpi, ja ideoimme kehittämistä yhdessä. Tämä on tärkeää, sillä toimintatavoitteenamme on, että koko yritys osallistuu toiminnan kehittämiseen.
Palautteen kerääminen
Asiakaspalautetta kerätään suullisesti ja sähköisesti vuosittain. Asiakkaan tai hänen läheisensä on mahdollista jättää palautetta milloin vain.
4.2.4 Asiakkaan oikeusturva
a) Muistutuksen vastaanottaja Elisa Hepo-oja, Tenholantie 12 B 101, 00280 HKI elisa.hepooja@gmail.com
b) Sosiaali- ja potilasasiavastaavan yhteystiedot sekä tiedot hänen tarjoamistaan palveluista Helsinki Asiakkaiden yhteydenotot ma- to klo 9-11., puh. 09 3104 3355 Sähköpostiosoite sosiaali.potilasasiavastaava@hel.fi Sosiaali- ja potilasasiavastaavan tehtäviin kuuluu asiakkaan avustaminen muistutuksen tekemisessä.
c) Kuluttajaneuvonnan yhteystiedot sekä tiedot sitä kautta saaduista palveluista Helsinki Kuluttajaneuvonta: 09 5110 1200 Kuluttajaneuvonta palvelee puhelimitse ma, ti, ke, pe klo 9–12, to klo 12–15 Kuluttajaneuvonta on valtakunnallinen palvelu, josta saa tietoa kuluttajan oikeuksista ja sovitteluapua kuluttajan ja yrityksen väliseen riitaan. d) Muistutukset, kantelu- ja muut valvontapäätökset huomioidaan aina toiminnan kehittämisessä käsittelemällä niitä johdon sekä tarvittaessa henkilökunnan kanssa. e) Tavoiteaika muistutusten käsittelylle on kaksi viikkoa.
6 PALVELUN SISÄLLÖN OMAVALVONTA (4.3)
4.3.1 Hyvinvointia, kuntoutumista ja kasvua tukeva toiminta
Palveluissamme pyritään aina hyvään palveluun, joka helpottaa asiakkaan tilannetta ja arkea. Riippuen minkälaisen palvelun asiakas on ostanut yrityksestämme, pyrimme aina tarjoamaan parhaan mahdollisen palvelun. Mikäli asiakas on ostanut avustuspalvelua, pyrimme siihen, että avustus edistää hänen hyvinvointiaan ja osallisuuttaan.
4.3.2 Hygieniakäytännöt
Hygienia-asioista puhutaan aina uuden työntekijän kanssa. Yritykselle on laadittu hygieniaohjeet. Käsien pesun tärkeys on suuri, sekä tarvittaessa maskin ja suojakäsineiden käyttö. Tarvittavat erityistiedot hygienia-asioista kirjataan palvelusuunnitelmaan. Elisa Hepo-oja on suorittanut hygieniapassin.
4.3.3 Terveyden- ja sairaanhoito
Mikäli asiakkaalla ilmenee palvelua annettaessa terveysongelmia, riippuu toiminta terveysongelman kiireellisyydestä. Mikäli asia on kiireetön, keskustellaan asiakkaan kanssa miten toimitaan. Mikäli tapahtuu kiireellinen terveysongelma, kuten sairaskohtaus, otetaan välittömästi yhteys hätäkeskukseen.
4.3.4 Yhteistyö eri toimijoiden kanssa
Yrityksemme tekee aina tarvittaessa yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa, mutta tähän vaaditaan aina asiakkaan tai hänen läheisensä lupa, mikäli asiakas on itse kykenemätön ilmaisemaan mielipidettään asiassa.
7 ASIAKASTURVALLISUUS (4.4)
Asiakasturvallisuus on tärkeimpiä asioita yritystoiminnassamme. Asiakkaan turvallisuus pyritään aina varmistamaan tekemällä selkeä alkukartoitus- ja palvelusopimus dokumentti sekä keskustelemalla mahdollisista turvallisuusriskeistä, jotka voivat olla asiakkaan kotona tai hänen terveydentilassaan. Riskejä pyritään aina ennaltaehkäisemään.
Mikäli saadaan tietoon, että iäkäs tai vammainen henkilö ei kykene huolehtimaan itsestään yksin kotona ollessaan, otetaan yhteys sosiaaliviranomaisiin. Yhteydenotto tehdään sosiaalihuollosta vastaavalle viranomaiselle asiakkaan suostumuksella. Jos suostumusta ei voida saada ja henkilö on ilmeisen kykenemätön vastaamaan omasta huolenpidostaan, terveydestään tai turvallisuudestaan, tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii, yrityksen edustajan on tehtävä ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta salassapitosäännösten estämättä viipymättä. (Sosiaalihuoltolaki 35§.)
Mikäli työssämme nähdään epäkohtia tai epäkohdan uhka sosiaali- tai terveydenhuollon toteuttamisessa, tehdään välittömästi ilmoitus vastaavalle taholle. Jos esimerkiksi työntekijämme havaitsee, ettei asiakkaan terveydenhuollon palvelu toteudu asianmukaisesti tai että yrityksemme ei hoida tehtäviään asianmukaisesti, on työntekijän ilmoitettava palveluyksikön vastuuhenkilölle asiasta. Myös muunlaisista lainvastaisuuksista on ilmoitettava vastuuhenkilölle. Vastuuhenkilö ottaa asian hoitaakseen ja pyrkii välittömästi korjaamaan epäkohdan, epäkohdan uhan tai lainvastaisuuden. Mikäli yrityksen vastuuhenkilö tai henkilöt eivät tässä onnistu, tulee heidän ilmoittaa asiasta valvontaviranomaiselle salassapitosäännösten estämättä. Mikäli tällainen epäkohta, epäkohdan uhka tai muu lainvastaisuus saadaan tietoon työntekijältä, ei ilmoittajaan kohdisteta kielteisiä vastatoimia ilmoituksen tekemisen seurauksena. (Valvontalaki 29§.) Edellä mainittu käydään läpi työntekijän kanssa rekrytointivaiheessa ja lisätään tieto ilmoitusvelvollisuudesta myös ohjeistukseen. Kaltoinkohtelu tapauksissa otetaan aina yhteys poliisiin.
Asiakkaan kotona ollessa huomioidaan mahdolliset helpot poistumistiet ja palohälyttimet. Henkilöstöllemme suositellaan influenssa- ja koronarokotteiden ottamista. Asiakasturvallisuutta parannetaan palautteen ja koulutuksen avulla.
4.4.1 Henkilöstö ja rekrytointi
Henkilöstöä palkataan lisää asiakasmäärien kasvaessa. Rekrytoinnissa kiinnitetään huomiota tehtävästä riippuen henkilön työkokemukseen ja koulutukseen. Pyydetään todistukset ja myös suosittelijoiden yhteystietoja ja ollaan heihin yhteydessä. Henkilöstön osaamista ja ammattitaitoa päivitetään aina tarvittaessa erilaisilla koulutuksilla ja perehdytyksillä. Palautetta ja omavalvontasuunnitelmaa käydään läpi yhdessä henkilöstön kanssa. Tällä hetkellä yrityksellä on kuusi työntekijää. Yrityksen johdossa toimii pätevä sosiaalityöntekijä. Yrityksen toiminnassa käytetään tarvittaessa sijaisia. Myös sijaiset järjestetään haastattelun kautta. Kuvaus henkilöstön perehdyttämisestä ja täydennyskoulutuksesta Henkilöstö perehdytetään asiakaskohtaisesti työsuhteen alussa keskustelemalla. Lisäksi lähetetään sähköisesti yleisohjeita avustamistyöstä sekä hygieniakäytännöistä ja ilmoitusvelvollisuudesta (Valvontalaki 29§). Halukkaille on järjestetty myös ensiapukoulutusta. Täydennyskoulutustarpeita tarkastellaan vuosittain.
4.4.2 Toimitilat
Yrityksen palvelut tuotetaan asiakkaiden kotona. Muu työ tehdään kotitoimistosta käsin.
4.4.3 Teknologia
Teknologisina ratkaisuina yrityksessä käytetään paperisia alkukartoitus- ja sopimusdokumentteja, joita säilytetään yrityksen tiloissa lukollisessa kaapissa. Tietokonetta käytetään asiakasrekisterin (nimi, osoite ja puhelinnumero sekä mahdollinen s-postiosoite) säilyttämiseen ja mahdolliseen yhteydenpitoon asiakkaiden kanssa. Työntekijät kirjaavat tehdyt tunnit online-pohjaisen ohjelman avulla. Kotisivut ovat yrityksen tärkeä viestintäväline.
8 ASIAKASTIETOJEN KÄSITTELY (4.5)
Asiakasrekisterin tarkoitus on toimia yrityksen toiminnan tukijalkana. Asiakasrekisteriin merkitään aktiiviset asiakkuudet sekä päättyneet asiakkuudet. Näin palvelujen antaja tietää ajankohtaisesti asiakasmäärät ja asiakkaat sekä kykenee hoitamaan tietojen perusteella asiakassuhteita. Asiakasrekisterin ylläpito on välttämätöntä yrityksen toiminnan kannalta. Asiakasrekisteristä huolehtii yrityksen vastuuhenkilö. Toiminnan laajetessa perehdytetään muitakin henkilöitä vastaamaan asiakasrekisteristä. Perehdytyksessä paneudutaan salassapito kysymyksiin ja tehtävän luottamuksellisuuteen. Tietosuojavastaavana toimii Elisa Hepo-oja. Asiakasrekisteriin tulee asiakkaan nimi, osoite, puhelinnumero ja mahdollinen sähköpostiosoite sekä tilatut palvelut (henkilökohtainen avustus tai kotisiivous). Rekisteriin kirjataan myös tiedot mahdollisesta laskuttamisesta. Tiedot saadaan asiakkailta itseltään. Poikkeustapauksissa tiedot voidaan saada esimerkiksi läheiseltä, mikäli hän tilaa palvelun asiakkaan suostumuksella. Rekisteri pidetään työhön käytettävällä tietokoneella salasanasuojauksen takana. Rekisteriin on pääsy yrityksen toiminnassa mukana olevilla osakkailla. Rekisteri hävitetään mikäli yritystoiminta päättyy.
Henkilötiedot ovat salassa pidettäviä eikä niitä luovuteta eteenpäin. Yritys on laatinut tietosuojalain mukaisen rekisteriselosteen.
9 YHTEENVETO KEHITTÄMISSUUNNITELMASTA
Palautetta kerätään asiakkailta, henkilökunnalta ja tarvittaessa asiakkaiden lähipiiriltä. Palautetta kerätään vuosittain. Tämän tiedon pohjalta palvelun laatua ja asiakasturvallisuutta kehitetään jatkuvasti. Tietoon tulleiden epäkohtien pohjalta selvitämme kehittämistarpeita sekä laaditaan suunnitelma epäkohtien korjaamiseksi. Kehittämissuunnitelmaan sisältyy myös virkistys- ja koulutuspäivän suunnittelu ja toteutus työntekijöille. Yrityksen kasvaessa tulee tarpeen mukaan uudelleenorganisoida osakkaiden työnkuvia. Kehittämissuunnitelma päivitetään vuosittain, jolloin tarkastellaan myös edellisen kehittämissuunnitelman kohtien toteutumista.
10 OMAVALVONTASUUNNITELMAN SEURANTA (5)
Omavalvontasuunnitelman hyväksyy ja vahvistaa toimintayksikön vastaava johtaja.
Paikka ja päiväys HELSINKI 5.12.2024
Allekirjoitus Elisa Hepo-oja
11 LÄHTEET LOMAKKEEN LAADINNASSA ON HYÖDYNNETTY SEURAAVIA OPPAITA, OHJEITA JA LAATUSUOSITUKSIA: Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry, Ammattieettinen lautakunta: Arki, arvot, elämä, etiikka. Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. http://www.talentia.fi/files/558/Etiikkaopas_2012.pdf STM:n julkaisuja (2011:15): Riskienhallinta ja turvallisuussuunnittelu.
Opas sosiaali- ja terveydenhuollon johdolle ja turvallisuusasiantuntijoille: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/112106/URN%3aNBN%3afi-fe201504226148.pdf?sequence =1
STM:n julkaisuja (2014:4): Lastensuojelun laatusuositus https://www.thl.fi/documents/647345/0/STM_2014_4_lastensuoj_laatusuos_web.pdf/0404c082-4917-471 a-8293-5606b41536a7
STM:n julkaisuja (2013:11): Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110355/ISBN_978-952-00-3415-3.pdf?sequence=1
STM:n oppaita (2003:4): Yksilölliset palvelut, toimivat asunnot ja esteetön ympäristö. Vammaisten ihmisten asumispalveluiden laatusuositus https://www.thl.fi/documents/10542/471223/asumispalveluiden%20laatusuositus.pdf
Potilasturvallisuus, Työsuojelurahasto & Teknologian tutkimuskeskus VTT: Vaaratapahtumista oppiminen. Opas sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiolle http://www.vtt.fi/files/projects/typorh/opas_terveydenhuolto-organisaatioiden_vaaratapahtumista_oppimise ksi.pdf
Turvallisen lääkehoidon suunnittelun tueksi:
Turvallinen lääkehoito -opas: http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/_julkaisu/1083030
Valviran määräys terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden vaaratilanneilmoituksen tekemisestä:
Valviran määräys 4/2010: https://www.valvira.fi/-/maarays-4-2010-terveydenhuollon-laitteesta-ja-tarvikkeesta-tehtava-ammattimaise n-kayttajan-vaaratilanneilmoitus
Tietosuojavaltuutetun toimiston ohjeita asiakas- ja potilastietojen käsittelyyn
Rekisteri- ja tietoturvaselosteet: http://www.tietosuoja.fi/fi/index/materiaalia/lomakkeet/rekisteri-jatietosuojaselosteet.html
Henkilötietolaki ja asiakastietojen käsittely yksityisessä sosiaalihuollossa: http://www.tietosuoja.fi/material/attachments/tietosuojavaltuutettu/tietosuojavaltuutetuntoimisto/oppaat/6Jf psyYNj/ Henkilotietolaki_ja_asiakastietojen_kasittely_yksityisessa_sosiaalihuollossa.pdf
Kuvaus henkilöstön perehdyttämisestä ja osaamisen varmistamisesta liittyen tietosuoja-asioihin ja asiakirja hallintoon sekä muuta lisätietoa sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista: http://www.sosiaaliportti.fi/File/eef14b19-bacf-4820-9f6e-9cc407f10e6d/Sosiaalihuollon+asiakasasiakirjat. pdf) Lastensuojelun määräaikojen omavalvonta http://www.valvira.fi/documents/14444/236772/
Lastensuojelun_maaraaikojen_omavalvonta.pdf/e8b14a48 -fc78-4ac4-b9ca-4dd6a85a789b
Toimeentulotuen määräaikojen omavalvonta http://www.valvira.fi/documents/14444/236772/Toimeentulotuen_maaraaikojen_omavalvonta.pdf/d4fbb1b 8-7540-425c-8b71-960a9dc2f005